Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
22-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Nowe wagony pojadą w ekspresach PKP Intercity od 2026 roku
wiz. PKP Intercity
Połączą między innymi Mazowsze z Pomorzem Zachodnim czy Podkarpacie z Dolnym Śląskiem. Mowa o nowych wagonach PKP Intercity, których pierwsza partia zostanie włączona do ruchu za dwa lata. Co jeszcze o nich wiemy?

W minionym tygodniu PKP Intercity podpisało m.in. umowę na dostawę 300 nowych wagonów pasażerskich. Jeżeli spółka zdecyduje się wykorzystać tzw. opcję, to będzie miała ich o 150 więcej. Wiadomo, że zamówienie podstawowe będzie kosztować 4,23 mld złotych. Gdy zostanie wykorzystana dodatkowa pula, to jego wartość wzrośnie do 6,35 mld złotych. Bez względu na to czy będzie to 300 czy 450 wagonów, jest to największe zamówienie nowych pojazdów w historii.

PKP Intercity kupuje różne wagony

Podpisanie dokumentu pomiędzy firmą H. Cegielski i PKP Intercity odbyło się 17 lipca w Warszawie. Zakres zamówienia nie uległ zmianie. Jak już informowaliśmy państwowy przewoźnik pozyska m.in. 198 wagonów klasy drugiej, 38 klasy pierwszej oraz 38 wagonów restauracyjnych.

Po realizacji dostaw w parku taborowym PKP Intercity znajdzie się:
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
Pewną nowością pośród obecnie używanych wagonów mają być wagony dzienno-nocne. Jak tłumaczył szef PKP Intercity, mają być bardzo elastycznie dysponowane w razie potrzeb. – Będzie to wagon przedziałowy, cztery miejsca do siedzenia, ale jeżeli będziemy chcieli go szybko zmienić na wagon z miejscami do leżenia, także szybko możemy uzyskać cztery miejsca leżące – usłyszeliśmy. Z kolei wagony do przewozu rowerów mają mieć 8 miejsc dla jednośladów.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania będzie dostarczać nowe wagony począwszy od 2026 roku, powinna być to pierwsza setka. W 2027 i 2028 roku do PKP Intercity przyjedzie po 100 kolejnych wagonów. Ostatnie pojazdy, jak usłyszeliśmy, mają pojawić się na torach w 2030 roku. Byłaby to wtedy wówczas najpewniej już realizacja zamówienia opcjonalnego.

Gdzie pojadą nowe wagony PKP Intercity?

Po sukcesywnym wprowadzeniu do ruchu nowe wagony dostosowane do prędkości 200 km/h, będą mogły obsługiwać następujące trasy krajowe i międzynarodowe:
  • Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin,
  • Warszawa – Katowice – Bohumin,
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin,
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin,
  • Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga,
  • Kraków/Wrocław – Bohumin.
Wiemy już też, na którą kategorię nowe wagony zostaną przeznaczone. Aktualnie pasażerowie korzystają z pociągów TLK/IC (Twoje Linie Kolejowe/InterCity), EIC (Express InterCity) oraz EIP (Express InterCity Premium). 

Pierwsza obsługiwana jest częściowo elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, druga tylko składami wagonowymi, a trzecia dobrze znanymi pociągami Pendolino. – Będzie to standard pociągów EIC, czyli pośród klas będzie to drugi poziom – tłumaczył Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Tabor i technika

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Jakub Rösler 23 lipca 2024

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Tabor i technika

PKP Intercity: Rosną zyski netto

Biznes

PKP Intercity: Rosną zyski netto

Roman Czubiński 19 lipca 2024

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

Pasażer

Zobacz również:

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Tabor i technika

PKP Intercity szuka wielosystemowych elektrowozów

Jakub Rösler 23 lipca 2024

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Pasażer

PKP Intercity: Co z tą klimatyzacją?

Łukasz Malinowski 23 lipca 2024

PKP Intercity. Wciąż 36% wagonów odstawionych

Tabor i technika

PKP Intercity: Rosną zyski netto

Biznes

PKP Intercity: Rosną zyski netto

Roman Czubiński 19 lipca 2024

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

Pasażer

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5